Softwear Engineering Laboratory

Human Factors / Interaction

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      中川尊雄Takao
      Nakagawa

      脳血流計測装置を用いたプログラム理解難度の測定
      (Quantifying Programmers Mental Workload During Program Comprehension Based on Cerebral Blood Flow Measurement)

      ソフトウェア開発において、プログラムのソースコードや設計書を読み、そのふるまいを理解すること(プログラム理解)は重要な作業のひとつです。開発者がプログラム理解をうまく行えるかどうかは、対象となるプログラムの複雑さや開発者の能力などにかかっています。したがって、経験年数が短い場合や新しい分野での開発において、開発者はしばしばプログラム理解が困難な状況に直面します。このような開発者に対して、適切なタイミングで手助けや教育を施したり、現在の仕事の割り振りを見直すことで作業の効率を上げることが出来る可能性があります。我々は、ウェアラブルNIRS(Near-InfraRed Spectroscopy; 近赤外分光法)装置と呼ばれる小型軽量な脳活動計測装置を用い、プログラム読解中の脳活動の推移や難度ごとの差を見ることで、プログラム理解の困難さを測定出来るのではないかと考えています。

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      主な研究成果・外部発表等

      1. 中川尊雄, 亀井靖高, 上野秀剛, 門田暁人, 松本健一, “プログラム理解の困難さの脳血流による計測の試み,” コンピュータソフトウェア, volume 31, number 3, pages 270-276, 2014年8月.
      2. Takao Nakagawa, Yasutaka Kamei, Hidetake Uwano, Akito Monden, Kenichi Matsumoto, and Daniel M. German, “Quantifying Programmers Mental Workload During Program Comprehension Based on Cerebral Blood Flow Measurement: A Controlled Experiment,” 36th International Conference on Software Engineering (ICSE 2014), pages 448–451, June 2014.
      3. 中川 尊雄, 亀井 靖高, 上野 秀剛, 門田 暁人, 松本 健一, “脳血流計測に基づくプログラム理解行動の定量化,” ソフトウェア工学の基礎, 日本ソフトウェア科学会FOSE2013, volume 20, pages 191-196, 2013年.
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      Papon
      Yongpisanpop

      Bugarium: 3D Interaction for Large-Scale Bug Data Analysis

      Big data became problems not just how to analyze and visualize but also how to interact with the data. In software analysis and maintenance, bug tracking system receive feedbacks of the software project users everyday, which means that the data is increasing everyday. A large-scale bug tracking system that contains large amount of information does not give end users an easy way to analyze bug information because it lacks of good interaction system. We present Bugarium that integrate 3D Motion Controller and datadriven documents to ease both interaction and visualization on a large-scale bug repository. Bugarium leads to a significant increase in terms of using 3D motion controller to operate big data in software visualization. An user study shows that Bugarium made users satisfied while using it to interact and visualize a large-scale bug tracking system.

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      主な研究成果・外部発表等

      1. Xin Yang, Kar-Long Chan, Papon Yongpisanpop, Hideaki Hata, Hajimu Iida, and Kenichi Matsumoto, “Human Software Interaction in Software Development Community,” ウィンターワークショップ2015・イン・宜野湾 論文集, pages 5–6, January 2015.
      2. Papon Yongpisanpop, Hideaki Hata, and Kenichi Matsumoto, “Bugarium: 3D Interaction for Supporting Large-Scale Bug Repositories Analysis,” 36th International Conference on Software Engineering (ICSE 2014), pages 500-503, June 2014.